قهوه
قهوه همه روزه در سراسر دنيا توسط افراد مختلف مصرف مي ‌شود، اما گاهي اوقات اين سوال در ذهن ما ايجاد مي ‌شود كه آيا مصرف اين نوشيدني براي ما مفيد است؟
مصرف قهوه در آمريكاي شمالي و اروپا به طور متوسط يك سوم آب شهري است. پس از انجام هزاران تحقيق در اين زمينه، به وضوح مي‌ توان فهميد كه مصرف متعادل اين نوشيدني(حداكثر 4 تا 5 فنجان در روز)، نه تنها براي بدن مضر نيست، بلكه ممكن است گاهي آثار درماني نيز داشته باشد.
شايد آنچه که در متن ذيل آمده بتواند بعضي از تصورات غلط در اين باره را بر طرف كند.
آيا قهوه مي ‌تواند از بيماري آلزايمر جلوگيري کند؟
جلوگيري و معالجه اين بيماري كه امروزه يكي از شايع ترين بيماري ها در بين افراد سالمند است، به عنوان يكي از چالش‌هاي اصلي مسئولان بخش سلامت در کشور مي باشد. مطالعات دانشمندان نشان مي ‌دهد كه جذب کافئين، با احتمال كاهش آلزايمر رابطه مستقيم دارد.
آيا قهوه مي ‌تواند سبب رفع خواب آلودگي شود؟
بسياري از مردم اعتقاد دارند كه قهوه موجب اختلال در خواب آنها شده و به همين منظور از نوشيدن آن در ابتداي شب خودداري مي ‌كنند.
همه مي ‌دانيم كه قهوه سطح هوشياري را در طول روز تقويت مي‌‌ کند. اين اثر ممكن است به اين معني تلقي شود كه اين نوشيدني ميزان خواب را كاهش مي‌ دهد، اما تحقيقات نشان مي ‌دهد كه تاثيري بر خواب افراد ندارد.
آيا قهوه به علاج سردردها كمك مي ‌كند؟
افراد زيادي هستند كه از سردرد رنج مي ‌برند. تحقيقات جديد نشان مي ‌دهد كه يك فنجان قهوه مي ‌تواند در از بين بردن علايم سردرد كمك كند.
آيا قهوه مي‌ تواند در پوكي استخوان نقش داشته باشد؟
نتايج تحقيقات اخير كه در آنها تأثير مصرف بلندمدت قهوه بر وضعيت زنان سالخورده بررسي شده، حاكي از آن است كه جذب کافئين در اين گروه سني، با تغييرات تراكم استخواني رابطه‌اي ندارد، يعني باعث پوکي استخوان نمي شود.
آيا قهوه مي ‌تواند عامل امراض قلبي يا گوارشي باشد؟
بيماري‌هاي قلبي و يا مشکل بازگشت اسيد معده(رفلکس)، بيماري‌هاي شايعي هستند كه به دلايل متفاوتي، از مصرف غذاهاي چرب و ادويه‌دار گرفته تا فشارهاي عصبي زياد، رخ مي ‌دهند. تعدادي از افراد اظهار داشتند كه پس از خوردن قهوه دچار مشكلات قلبي شده‌اند كه با پيگيري متخصصان مشخص شده که اين پديده هيچ ارتباطي با قهوه نداشته، بلكه ناشي از وعده غذايي بوده كه پيش از نوشيدن قهوه، ميل كرده بودند.
هيچ شواهدي مبني بر ارتباط ميان نوشيدن قهوه و بروز مشكلات معده ، روده و زخم اثني‌عشر گزارش نشده است.
پس از انجام هزاران تحقيق در اين زمينه، به وضوح مي‌ توان فهميد كه مصرف متعادل اين نوشيدني(حداكثر 4 تا 5 فنجان در روز)، نه تنها براي بدن مضر نيست، بلكه ممكن است گاهي آثار درماني نيز داشته باشد.
آيا قهوه به كنترل بيماري آسم كمك مي ‌‌کند؟
اين بيماري تنفسي در دو دهه اخير در سطح جهان، به ويژه در كشورهاي صنعتي رو به افزايش است. بيش از 100 سال است كه آثار سودمند قهوه روي بيماري آسم شناخته شده و در تحقيقات اخير اين فوايد تأييد گرديده، به گونه‌اي كه با نوشيدن سه فنجان يا بيشتر قهوه در روز، بروز آسم تا 28 درصد و پديده خس‌خس كردن سينه تا 13 درصد كاهش مي يابد.
آيا قهوه اعتياد آور است؟
خير. قهوه به عنوان محرك و ارتقا دهنده ي سطح هوشياري شناخته مي‌ شود كه در هيچ حالتي نبايد اين ويژگي‌ها را با اعتياد اشتباه كرد.
در تحقيقات اخير اعتياد آور نبودن قهوه، مسلم شده است، زيرا کافئين بر آن بخش از مغز كه مسئول اجراي حركات است، تاثيري ندارد(برخلاف آمفتامين و كوكايين که موادي اعتياد آورند).
به علاوه، علايم ناشي از استفاده نکردن قهوه مانند سردرد و بي حوصلگي كه در بعضي افراد بروز مي ‌‌کند، به ميزان مصرف روزانه ي آنها ارتباطي ندارد.
آيا قهوه مي ‌تواند باعث بروز كم آبي در بدن شود؟
کافئين موجود در قهوه، ادرارآور(ديورتيک) است، يعني مي‌ تواند حجم ادرار را افزايش دهد، اما مصرف متناسب و متعادل قهوه(حداكثر 4 تا 5 فنجان در روز) تأثير چنداني در اين زمينه ندارد.
به ورزشكاران يا افرادي كه با هواپيما به مسافرت‌هاي طولاني مي روند، اغلب توصيه مي ‌شود كه از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين‌دار خودداري كنند، زيرا کافئين دفع آب بدن را بيش از حد افزايش مي ‌دهد و به كاهش عملكرد ورزشكار منجر مي ‌شود، البته شواهد علمي بر اين مبنا وجود ندارد.
* توصيه اي مهم به زنان باردار:
به گفته محققان، از آنجا که احتمال سقط جنين، به خصوص در ماه‌هاي اول، بسيار زياد است، به همه زنان باردار توصيه مي‌ شود در اين دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين دار اجتناب کنند.
هم ‌اکنون مراکز ارائه استانداردهاي غذايي، مانند اداره استاندارد تغذيه‌اي انگلستان، ميزان کافئين مجاز مصرفي براي زنان باردار را 300 ميلي‌ گرم در روز اعلام کرده‌اند و تصريح شده که مقادير کمتر از اين براي زنان باردار هيچگونه خطري ندارد. اين ميزان کافئين تقريباً معادل 4 فنجان متوسط قهوه است.
سامان ايزدخواه

برچسب‌ها, , , , , ,

1392 © coffeedrink.ir تمامی حقوق محفوظ است.

خریدی نیست.