قهوه و کم اشتهایی میلیون‌ها نفر از ما بدون نوشیدن قهوه روزمان آغاز نمی‌شود. آیا این عادت بدی است؟ با نگاهی به تحقیقات گوناگون متوجه می‌شویم که مصرف منظم قهوه می‌تواند از پیشرفت دیابت، بیماری‌های روحی و بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کند. با این وجود تاکنون تحقیقات علمی درباره اثر نوشیدن قهوه بر اشتها انجام نشده است.

آیکافی – مَت شوبرت دانشجوی دکترا و بن دِبسرو استادیار دانشگاه از مرکز نوآوری‌های بهداشتی دانشگاه گریفیث استرالیا، در حال تحقیق برای تشخیص تاثیرات نوشیدن قهوه بر روی اشتها هستند. این دو می‌گویند:

بعضی از مردم معتقدند پس از مصرف قهوه احساس گرسنگی کمتری دارند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند به‌جای صبحانه قهوه بنوشند. با این وجود اکثر مشتریان کافی‌شاپ‌ها کنار قهوه‌شان خوراکی‌هایی شیرین و با کالری زیاد سفارش می‌دهند. چیزی که ما می‌خواهیم به آن پی ببریم، تاثیر نوشیدن قهوه بر روی انتخاب و ترجیح غذایی و در نتیجه اثر آن بر کنترل وزن افراد است.

تحقیقات روی چهار گروه اجرا می‌شود: به دسته‌ای از شرکت‌کنندگان دو نوشیدنی قهوه داده می‌شود. تعدادی از داوطلبان هنگام صرف صبحانه و دسته دوم دو ساعت پس از صرف صبحانه. گروهی از شرکت‌کنندگان صبح را بدون نوشیدن قهوه آغاز می‌کنند، و به دسته چهارم تنها کافئین داده می‌شود.

محققان رفتار این افراد را در زمان بین صبحانه تا نهار (4 تا 5 ساعت) تحت‌نظر گرفته و به صورت منظم آن‌ها را از لحاظ احساس سیری، گرسنگی، میل به غذایی خاص و نیز واکنش‌های مرتبط با اشتها مورد آزمایش قرار می‌دهند.

در حالی که آزمایشات هنوز ادامه دارد، دکتر شوبرت ادعا می‌کند، در میان افرادی که دو فنجان قهوه می‌نوشند، گرسنگی کمتر و احساس سیری بیشتری مشاهده شده است. وی همچنین اشاره می‌کند که: «این روند در مورد افرادی که کافئین خالص یا قهوه‌ی دی‌کافئینه (بدون کافئین) دریافت کرده‌اند مشاهده نشده است. لذا این کاهش اشتها می‌تواند در جهت کنترل وزن افراد و کاهش کالری دریافتی بدن بسیار اثربخش باشد.» در مورد افرادی که به‌خاطر انجام فعالیت‌های فیزیکی انرژی زیادی مصرف می‌کنند٬ این می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی در رسیدن به وزن دلخواه به شخص کمک کند.

شوبرت و دِبسرو به‌دنبال افراد بیشتری برای انجام آزمایش‌های خود هستند؛ افرادی بین ۱۸ تا ۴۵ سال که سیگار نکشند٬ سابقه‌ی بیماری‌های قلبی عروقی نداشته باشند و نیز رژیم غذایی خاصی را دنبال نکنند.

قهوه می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند!

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه آتن با تحقیق بر روی خواص قهوه دمی یونانی [قهوه ترک] بر این باورند که قهوه می‌تواند به سلامت قلبی عروقی کمک کرده و باعث طول عمر گردد. این یافته‌ها که در مجله پزشکی عروق (شماره مارس 2013) منتشر شده، بر پایه مشاهدات آن‌ها از ساکنان جزیره ایکارا (از جزایر کشور یونان) استوار است. ساکنان این جزیره بر این باورند که بیشترین طول عمر را در میان مردم جهان دارند.

قهوه و توهمات شنیداری

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه لاتروب استرالیا با انتشار مقاله‌ای در مجله شخصیت و تفاوت‌های فردی (شماره ژوئیه 2011) مدعی شدند نوشیدن بیش از اندازه‌ی قهوه می‌تواند باعث شنیدن صداهایی شود که وجود خارجی ندارند؛ به عبارتی افراط در مصرف کافئین به توهمات شنیداری می‌انجامد.

افراط در مصرف کافئین به توهمات شنیداری می‌انجامد

پروفسور سیمون کرو و همکارانش ۹۲ داوطلب را به‌طور تصادفی انتخاب کردند که شامل افرادی بودند با استرس کم و زیاد و افرادی با مصرف کافئین بالا و پایین. از این افراد خواسته شد به صدا و نویز سپید گوش داده (نویز سفید شامل همه فرکانس‌های صوتی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.) و هر موقع که آهنگ «کریسمس سفید» را شنیدند، اعلام کنند.

درصد قابل ملاحظه‌ای از افرادی که مقدار زیادی کافئین مصرف می‌کردند یا استرس زیادی داشتند، آهنگ «کریسمس سفید» را شنیده بودند، در حالی‌که در طول آزمایش اصلا این آهنگ پخش نشده بود. پروفسور کرو می‌گوید: «بین استرس و بیماری‌های روانی رابطه‌ای وجود دارد؛ در این میان زمینه‌ی بروز توهم و کافئین هم با یکدیگر مرتبط هستند. همزمانی مصرف کافئین و استرس بالا٬ می‌تواند بر احتمال بروز نشانه‌های روان‌پریشی در افراد تاثیرگذار باشد.»

قهوه

برچسب‌ها, ,

1392 © coffeedrink.ir تمامی حقوق محفوظ است.

خریدی نیست.