قهوه کافی نوش

انواع قهوه جوش

یکی از دستگاههای مرسوم برای تهیه قهوه قوری قهوه یا موکاپات است. اولین بار در سال 1933 ساخته شد و در آمریکای لاتین و اروپا مورد توجه قرار گرفت. غلظت بالا و مقداری کف قهوه خصوصیتهای قهوه تهیه شده توسط موکا است. کارکرد قهوه جوش موکا کمی شبیه دستگاه اسپرسو ساز است به این دلیل که فشار بخار آب از میان پودر قهوه موجب تهیه قهوه می شود.

قهوه جوش موکا سه قسمت دارد: اول ، مخزن پایینی قهوه جوش که محل ریختن آب است و نباید هوا به داخل آن نفوذ کند. دوم، جای قهوه که فیلتری قیفی شکل دارد که پایین آن درون آب قرار می گیرد  و سوم، مخزن یا قوری که قهوه تهیه شده وارد آن می شود.

 

 

—————————————————————–

 

پرس پات یا همان فرنچ پرس

یکی از انواع قدیمی و مرسوم قهوه ساز ، فرنچ پات است. با این دستگاه می توانید قهوه غلیظ و خوش طعمی داشته باشید. فرنچ پرس در ال یک ظرف استوانه ای شیشه ای ، فلزی و یا شیشه ای ، یک فیلتر شیب دار که متشکل از سیم های کوچک است و همچنین درپوش پلاستیکی است.

فیلتر سیمی در اصل دانه های قهوه را جدا می کند. خصوصیت اصلی این دستگاه این است که روغنهای اصلی قهوه در آن حفظ می شود. البته باید گفت که این دستگاه فاقد منبع حرارتی مستقل است.

 

 

———————————————————–

 

اسپرسو ساز

اسپرسو در اصل غلیظ ترین نوع نوشیدنی قهوه است که به همین دلیل در فنجان کوچک یا نیم فنجان سرو می شود.

اولی اسپرسو ساز در شهر تورین ایتالیا و توسط آنجلو موریوندو ساخته شد و توسط اشخاص دیگری تکمیل گشت.

ماشینهای اسپرسو ساز توسط پمپ ، پیستون و یا فشار بخار کار می کنند. اسپرسوساز ها میتوانند اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک باشند. در حقیقت ساختار تمامی اسپرسو سازها شباهت زیادی به یکدیگر دارد.

ارنستو ایلی ، صاحب کارخانه‌ی قهوه‌سازی ایلی در توصیف اسپرسو می‌گوید: “اسپرسوی ایتالیایی نوعی نوشیدنی چندفازه است که از دانه‌های بو داده و آسیاب‌شده‌ی قهوه به همراه آب تهیه می‌شود و در واقع از یک لایه کف به شکل «دُم یا پوست ببر» تشکیل شده است که بر روی محلولی شامل شکر، اسیدها، موادی شبیه به پروتئین و کافئین به اضافه‌ی حباب‌های گاز پراکنده و چند ماده‌ی جامد و نیز قطرات بسیار ریز روغن دیگر قرار دارد. از جمله ویژگی‌های حسّی اسپرسوی ایتالیایی که آن را از دیگر قهوه‌ها متمایز می‌کند می‌توان به غلظت بالا، عطر خوش فراوان و مزه‌ی تلخ و شیرین متعادل آن که اندکی نیز به ترش‌مزگی می‌زند و هم‌چنین ته‌مزه‌ی ماندگار و خوبی که پس از فرو دادن قهوه تا مدت‌ها بر دهان باقی می‌ماند اشاره کرد”.