قهوه، آلزايمر را کم مي کند
قهوه
متخصصان مي‌گويند: مصرف قهوه ضمن کاهش احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر، از شدت بيماري مي‌کاهد.
بر اساس نتايج يک تحقيق جديد، مصرف روزانه قهوه مي‌تواند پيشرفت بيماري آلزايمر را به تاخير بيندازد يا علائم بيماري را کاهش دهد.
محققان تاکيد کردند: اين اولين تحقيقي است که رابطه مستقيم بين مصرف کافئين و تاثير آن را روي بيماري آلزايمر نشان مي‌دهد.
در يک آزمايش، محققان دريافتند وقتي به موش‌هايي که مستعد ابتلا به آلزايمر بودند، آب حاوي کافئين داده شد، پس از گذشت دو ماه، عملکرد ذهني آنها در تست‌هاي حافظه بهبود پيدا کرد و علت آن بود که با مصرف کافئين از ميزان پلاک‌هاي مخرب در مغز کاسته مي‌شود.
همانطور که مي دانيد کافئين ماده ي اصلي موجود در قهوه است.
قهوه در ايران
قهوه در در زمان صفويه، جاي خود را در ميان نوشيدني‌هاي ايراني ها باز کرد و نمونه‌اي است از ورود ايران به شبکه اقتصادي جهاني آن دوران. تا قرن نوزدهم که چاي به نوشيدني غالب مردم تبديل شد، همچنان اين ماده سياه و تلخ بسته به منطقه جغرافيايي و طبقه اجتماعي، دوستداران خود را داشت.
امروزه نوشيدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچينو و قهوه فوري و شيرقهوه طرفداران زيادي پيدا کرده است. البته قهوه ترک به خاطرمحبوبيت ميان ايرانيان ارمني، از گذشته در ميان مردم رايج بوده و به واسطه فال قهوه جايگاه خاص خود را داشته است.
امروز مي‌توانيد در تمام کافي‌شاپ‌ها و قهوه ‌سراها به راحتي اين نوشيدني نشاط‌آور را پيدا کنيد. انواع گلاسه‌ها از نوشيدني ‌هاي مورد علاقه مردم هستند.
خواص قهوه
1- به دليل خاصيت نشاط بخشي قهوه، ضد افسردگي است.
2- نوشيدن يک فنجان قهوه در بسياري از مواقع سردرد شما را برطرف مي‌کند.
3- قهوه به دليل داشتن ماده‌اي به نام تانن از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌کند.
4- تحقيقات 9 ساله ي دانشمندان ژاپني نشان مي‌دهد مصرف منظم قهوه به دليل دارا بودن اسيد کلروژونيک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 49 درصد و مصرف نامنظم (گاهي اوقات) قهوه مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 29 درصد کاهش دهد.
5- محققان هلندي به اين نتيجه رسيدند که نوشيدن يک فنجان قهوه در طي روز، خطر ابتلا به ديابت را کاهش مي‌دهد، زيرا ترکيبات موجود در قهوه از جمله منيزيم و پتاسيم، به سوخت و ساز قند در بدن کمک مي‌کنند.
هشدار:
البته يادتان باشد نبايد در مصرف قهوه زياده روي کنيد، زيرا دريافت بيش از اندازه ي كافئين باعث بي‌قراري، بي خوابي، تعريق و تپش قلب مي شود. به علاوه، قهوه هاي معمولي كه به شكل سنتي يعني به روش دم كرده تهيه مي‌شوند، اگر بيش از اندازه به مصرف برسند، مي‌توانند كلسترول خون را نيز بالا ببرند.
‌متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند كه نوشيدن آن را به دو فنجان قهوه ي دم كرده، يا سه فنجان قهوه فوري(نسکافه) در روز محدود كنيد.

برچسب‌ها, , , , , ,

1392 © coffeedrink.ir تمامی حقوق محفوظ است.

خریدی نیست.